O LPG – www.lpgforum.cz
Dodavatelům plynu, montážním firmám a prodejcům LPG na území ČR umístíme reklamní banner na toto místo zdarma!! platí do odvolání

O LPG

Malé info o LPG

Co je LPG?
Liquefied Petroleum Gas, zkapalněný ropný plyn – je to směs uhlovodíků:

Propan – C3H8 Butan – C4H10

Tyto uhlovodíky jsou získávány ze dvou zdrojů:
rafinací ropy
při těžbě zemního plynu

Obsah propanu a butanu v zemním plynu ukazuje následující tabulka.

Zdroj: Technickoekonomická analýza vhodných alternativních paliv v dopravě

Letní směs by měla být propan/butan 40/60 a v zimě 60/40. Každý stát má jiný standart např. Rakousko 20/80 a 80/20.

Oktanové číslo se pohybuje v rozmezí od 100 do 110 podle směsi.

Bod varu lpg je -30

Využití LPG jako paliva pro motorová vozidla zažívá v posledních letech nebývalý rozvoj a to nejen kvůli ceně paliva, ale také díky příznivému vlivu k životnímu prostředí. Vzhledem k použití pokrokových technologiím již dávno neplatí předsudky o nízkém výkonu vozidla na plyn nebo dokonce nízké bezpečnosti vozidla na LPG. Světové automobilky nabízejí své poslední modely na pohon LPG a CNG, bohužel tyto vozy nejsou ve všech případech určeny pro trh v ČR. Vyjímkou se stala Škoda Oktavia v LPG a Subaru. Obě automobilky si ovšem nechají zaplatit za original vůz v LPG tolik, že se to nevyplatí kupovat.

Nespornými výhodami LPG oproti standardním palivům jsou:
cena – Náklady vložené do instalace plynu se vrací i svatečním řidičům v relativně krátké době, u aut s velkým počtem km je návratnost diky poloviční ceně plynu oproti benzinu navratnost i do 4 měsícu
ekologie – Ve výfukových plynech složky NOX představují pouze 20% oproti benzínu , kysličník uhličitý CO2 je nižší o 15% a nespálené HC představují zhruba polovinu jako při provozu na benzín. Hodnoty CO jsou blízské nule.
dojezd – Dojezd díky dvěma nádržím se u většiny vozů zvýší na hodnotu přesahující 1000 km, evropa se tak díky plynu stane autem mnohem dostupnější
bezpečnost – Z hlediska bezpečnosti jsou předpisy na zařízení mnohem přísnější než u dílů benzínového motoru. Jako příklad lze uvést, že nádrže jsou vyráběny ve schválených rozměrech a z oceli, oproti tomu jsou nádrže na benzín často z plastu
spotřeba – Díky moderním lpg systémům montovaným dnes do aut se navýšení spotřeby oproti benzinu pohybuje kolem 10 procent. U velkoobjemových vozidel se navýšení často ani neprojeví.
čerpací stanice – Síť čerpacích stanic v ČR je dnes již tak rozvinutá, že není problem čerpat v jakémkoli vědším městě naší země

Často popisované nevýhody, někdy spíše předsudky:
nákladnost – vstupní investice se pohybuje kolem 30 000,- Kč to je neoddiskutovatelný fakt. Je zde možnost využít splátek, většina servisu je nabízí, některé i naprosto bez navýšení ( do 5 splátek )
náklady na servis – vozy na LPG musejí každych 12 měsíců nebo každých 10 000 na měření uníku tedy revize, cena je cca 300 kč a každych 20 000 na vyměnu filtru cena je 500 kč. S ohledem na zanedbatelnost techto částek s porovnáním uspory je tento argument opravdu k pousmání
vůz smrdí plynem – tento argument často uslyšíte od lidí co se s LPG potkali někdy kolem zběsilých podnikatelských let 90. Tehdy nebyl problem nájit auto, kterému se propadbutanová bomba povalovala v kufru nebo za sedadlem řidiče. Teto stav je naštestí již léta za námi dnes na něj můžeme jen z hrůzou vzpomínat
pokles výkonu – pokles vykonosti motoru se uvádí v rozmezích od 3- 15 procent, je třeba počítat s tím, že se tento neduh v dlouhých tahlích kopcích projevi, pokud ale nemáte takové kopce před domem nějakého poklesu si ani nevšimnete
zákaz parkování v podzemních garažích – tento zákaz je opravdu stupidním nařízením, které čas od času muže vadit, naštve o to víc, že krom česka a slovenska tento zákaz neexistuje
nádrž zabíra místo v kufru – kapacita válcových nádrží se pohybuje od 40 l do 150 l a přirozeně tak v autě místo musí zabirat, to je jasná daň, pokud by to pro vás bylo takove omezení je možno zvolit toroidni nádrž v prostoru pro rezervní kolo. Tyto nádrže se pohybuji ve velikostech od 40 l -90 l. Je to docela výhodný kompromis a určite je oceníte. Válcová nádrž, především ty s velkou kapacitou jsou velmi výhodné pro vozy zásobováni ( pickup ) kde je prostoru dost a vozidlo se tak diky kapacitě nádrže scela odprosti od nutnosti dvakrát tydně čerpat plyn

válcová nádrž

toroidní nádrž

LPG ANO/NE??

Každý člověk jež uvažuje o instalaci LG do vozu nebo koupi zcela nového vozu na LPG by měl znát základní pro a proti.

Výhody jízdy na LPG:

  • Cena paliva 16 kč ( 30.5.2011 ) oproti 36 kč za benzín. Cena na km při krute spotřebě 10L/100km je u LPG 1,6 kč a u benzinu 3,6 tedy cele dvě koruny
  • Zvýšení dojezdu vozidla podle nádrže a spotřeby až o 600 km
  • Oproti CNG značné množství čerpacích stanic, ČR 800+ stanic
  • Prodloužení životnosti motorového oleje až o 25 %.
  • Nižší hluk motoru
  • Ekologický aspekt
  • V případě kvalitní instalace obsluha až do nutnosti čerpat nepozná, že jede na plyn
  • Nevýhody:

  • Neexistence LPG ve Finsku a Islandu
  • Zhoršená možnost čerpaní v Rakousku, jen 22 čerpacích stanic
  • Vyšší spotřeba o 10-20 procent
  • Ztráta úložného prostoru rezervy a nebo části prostoru kufru
  • V ČR nutnost čerpat s obsluhou ( naprosto se nedodržuje )
  • Jednou za rok revize za cca 300 kč
  • Zákaz vjezdu vozidel na LPG do podzemních garáží.
  • 6 Comments

    1. Milan tomáš napsal:

      Dobrý den, chtěl bych se zeptat. Stane se něco s autem, když celý obsah FLASHLUBE se vypaří ?? Což znamená asi vyteče po špatnym, nebo uvolněnym seřízení?

      Děkuji moc za odpověd

      1. admin napsal:

        Flashlube ve své funkci chrání kovové součásti vozidla, tedy původní účel jsou sedla ventilu. Roztok ma konzervační charakter nikoli rozkladový/narušující charakter. Pokud vám pobryndané kolem nádoby vadí není nic snazšího než to utřít. Škodu by to nemělo nadělat žádnou.

    2. David napsal:

      dobry večer
      rad bych se zeptal,kolik ztraci na vykonu auto na benzin s vestavěnym LPG
      děkuji

      1. Adam Gibala napsal:

        Ahoj,
        v dokumentaci se obvykle uvadi 5-15 procent, ale v praxi to je neznatelne, poznas to urcite kdyz jedes po dalnici 150, tam je prepnuti na benzin citit.
        Adam

    3. Michal napsal:

      Dobrý den, chci se zeptat jestli má PČR právo pokutovat za nedodržení pravidelné roční revize LPG? díky za odpověď

      1. Admin napsal:

        To je zajimava otazka. Spis bych se ptal zda ma pravo po nas policie tyto doklady pozadovat? U bezne kontroly nikoli, otazkou zustava jak se postavi napriklad k tomuto v pripade autonehody a pripadne zda pojistovna nebude zkouset kratit vyplatu kdyz podobny dokument nebude existovat. V soucasne chvili po vas vsak policie nema pravo pozadovat (neni to povinny doklad) a pokud nebudete extra arogantni vul tak se tim zadny policajt nebude chtit zabyvat vic jak 5 minut.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

     

    Printed from: http://www.lpgforum.cz/?page_id=7

    Scan to visit this page: